fredag 10 februari 2012

nu vet jag hur man gör

Godmorgon. Nu ska jag prova och se om det går att få till lite större bilder.


Och se på tusan, det gick! Bilden är från domarudden med vy över Drängsjön som har en tunn is-skorpa på sig.

Jaha.. det här var kul! En till bild..


Japp! Funkade igen! Då vet jag hur man gör. Bilden är tagen vid samma tillfälle. Tycker om den, gillar hur skogen speglar sig i det tunna is-skiktet. Funderar lite över vad det är som gör att man gillar en bild. Det kan vara en känsla som är svår att sätta ord på, kanske slår det an en sträng inom betraktaren där ett minne väcks till liv eller som sagt en känsla..vemod, nostalgi, glädje, längtan. Det här kommer jag att skriva mer om, det finns oändligt mycket att gräva i när det gäller fotografi. Vad är en bra bild tex. De flesta vet när de ser en bra bild men VAD är det som gör den till en bra bild? Bildseende är också en konst som man kan träna upp, både som betraktare och fotograf. Som sagt det finns mycket att skriva om och jag ser fram emot att göra det. På återseende!

/Nina

2 kommentarer:

  1. Du, denna början du visar bådar gott! Jag gillar alla dina motiv och ditt sätt att behandla dem.

    Du undrade varför man gillar en bild mer än andra. Jag tror det har att göra med flera saker. Dels hur svårt det är att få till en lyckad bild av just det motivet, dels samspelet mellan ljus och färger på bilden och inte minst motivet självt. Ibland stämmer det!

    Jag har foton som jag är väldigt nöjd med. Jag ser på besökssiffrorna att omvärlden inte värderar dem på samma vis men det gör inget. Ibland måste jag ju visa de bilderna som jag gillar mest och sen får andra välja att se på de övriga bilderna som det passar deras smak bättre. Vi gillar olika! Så är det som tur är!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Kul att du tog dig tid att hälsa på här hos mig och att du gillar mina bilder! Som du skriver är det flera faktorer i samspel som ger en bra bild, ljuset såklart och motivvalet men också sättet att närma sig motivet. Tar man bilden rakt på eller ser man en detalj eller kanske en annan vinkel..ja då kan bilden bli en helt annan. För att inte tala om exponering, hur många bilder har man inte tagit med utfrätta himlar.. men en sådan bild kan ändå ha något som gör att den är värd att spara. Sen kan man götta in sig i skärpedjup som kan skapa olika effekter och div. regler som gyllene snittet osv. För att inte tala om efterbehandling..
      Du ska absolut visa de bilder du gillar eftersom de delvis visar vem du är, hade någon annan stått på exakt samma ställe och tagit en bild hade den garanterat blivit olik din. Olikhet ger mångfald och inspiration!

      Ha det gott!/Nina

      Radera