tisdag 13 mars 2012

lite svammel och bilder såhär på nattkröken

Jag har inte varit utanför dörren idag (nu har det blivit igår). Eller jo det har jag ju, gick 5 meter från källarutgången och kastade reklam och tidningar i återvinningen. Och så satt jag ett tag på balkongen och gonade mig i solen. Hade en fixardag hemma för ibland måste man ju ta tag i grejset som lägger sig på hög. Jag är en jäkel på att ha undanplockat, gillar inte att ha saker framme som inte ska vara framme. Sen jag flyttade till lägenhet har jag lagt mig till en minimalistisk stil dessutom. Har flera kartonger i källaren som aldrig blev upplockade, prydnadsgrejjer man samlat på sig genom åren som inte har någon funktion men som jag inte näms kasta. Och då har jag ändå gjort det med mycket och även sålt på loppis. Apropå det så kommer jag att tänka på när jag gav bort 2 nysilverljusstakar till en bekant som har ett eget loppis i sin källare där vinsten går till ett barnhem i Chile. De ljusstakarna KÖPTE jag tillbaka vid ett senare tillfälle..jaja lite prylbög är man allt och det mest konstiga är att de nu står undanställda i ett skåp..knäpp man är:). Nå vad jag skulle säga var att det inte var undanplockning jag ägnade mig åt utan lite mer rustikt fixande som omplantering av blommor, dammsugning o såna grejjer. Samt pumpning av cykeldäck. Blir nog en cykeltur imorgon (idag) om vädret håller i sig.


Det var fint väder i helgen och jag hade i sedvanlig ordning kameran med mig när jag var ute på


promenad. Jag hamnade vid ett av de flera havsbadplatserna som finns här runtomkring. Badholmen
ligger fint i Sätterfjärden och vill man och har båt kan man därifrån fortsätta ut på trälhavet. Nu har jag inte det och dessutom ligger isen fortfarande på fjärden. Men det finns alternativa sätt att ta sig fram på. Den här farkosten for fram som ett jehu över isen.



Andra tog sig fram på mer tradiotinellt sett även om jag tyckte det var våghalsigt att ge sig ut på isen med barnvagn. Men så är jag lite av en fegis när det gäller isar, kanske var det ingen fara.
Den här mannen hade i alla fall ispiken med sig och sådana där grejjer runt halsen vad de nu heter, då

 kunde jag känna mig lite lugnare..

Och andra valde alternativ där man  hade sittplatsen med sig.

En riktigt fin dag där på Badholmen..

..eller var det natt? Så här blev det när jag underexponerade:)

Provade även på att fota i farten dvs. följa med i motivets rörelse med slutartid på ca 1/20 sek för att få skärpa men ändå med suddig bakrund.
Blev väl sådär men det här var bästa bilden som visar farten. Ser nu att en del skräp på linsen framträder, måste bero på slutartiden för det kom inte med på bilder med kortare slutartid.
Jag provade på samma sak när jag var på hemväg, den här bilden visar lite bättre hur jag menar.
Och äntligen hittade jag ett rejält vårtecken! Nu ÄR det vår banne mig!

Tack för idag och go`natt!

ps. Isdubbar heter det:)

ps2. När jag skulle redigera lite gick bloggen bananas, text o bilder hamnade lite huller om buller, hoppas det går att förstå ändå för nu orkar jag inte hålla på och fippla mera. Klockan är 01.47 - over and out.

/Nina

2 kommentarer:

  1. Isjakter verkar vara kul prylar men jag föredrar nog sparken i alla fall. Man hinner med att se mer då. :-)

    SvaraRadera