fredag 9 mars 2012

tips på hur man kan fota och även på hur man inte ska göra..

Jag gick till slussen igen några dagar senare och fotade den strida strömmen i kanalen. Den här gången fotade jag med kortare slutartid, men när jag sen kollade på bilderna var det överexponerat och dant. Det finns en knapp som heter exponeringskompensation som är bra att använda, man kan ljusa upp eller mörka ner exponeringen just i sådana här situationer om man vill ha med farten i motivet men slippa utfrätta bilder. Synd att jag inte använde den då.. Dessutom var vitbalansen inställd på solsken och det bidrog till alltför ljusa bilder, bättre med automatisk vitbalans, synd att jag inte hade det då.. jaja det är så här man lär sig, att prova sig fram och förhoppningsvis lära av misstagen. Så det finns inga bilder att visa från slussen men jag tog lite andra under den två timmar långa promenaden. Eftersom jag hade kameran inställd på sol hela tiden blev ett antal helt fel men några blev visningsbara i alla fall.

Om man följer Åkers kanal uppströms kommer man till en smal bro som leder över till Norrö (som inte är en ö, bara en halvö) och precis innan gångbron ligger det här ödehuset. Åh vad jag skulle vilja gå in där och fota..men det är ordentligt låst och jag tänker inte bli inbrottstjuv så jag får nöja mig med att fota utsidan. Bilden blev färgrik - gult,blått,grönt o rött och jag gillar skuggan på väggen. Nu när jag tänker efter skulle jag tagit en bild på huset från knästående, kunde bli häftigt ur ett grodperspektiv..kanske sv/vit..lite spökstämning sådär..aja går fler tåg! Apropå knästående så är min display på kameran vrid o vinkelbar så jag behöver inte kräla på marken om jag fotar lågt, behöver bara böja mig ner och sänka kameran till marken och titta i displayen och trycka av. Det var bla. det som avgjorde mitt kameraval, har lite problem med ett knä så det är skönt att slippa knästående. Som en parantes kan jag tillägga att under fönstret på gaveln växte precis utslagna snödroppar. Men så var det ju det där med exponeringen.. blev skit av de bilderna, ljusa och utfrätta och inget att ha.

Här är jag på väg nerströms längs kanalen igen. Stigen var bitvis isig men det gick att gå bredvid där det var som värst. Jag fastnade för skuggspelet och hur träden och kanalen leder blicken in i bilden och bort. Solen sken men det var kallt som tusan om fingrarna. Men än hade jag en bit hem.


Kom fram till en allmän brygga där de här stolarna stod vända mot solen. Med bländare 9 blev bakgrunden relativt skarp..


..och med bländare 4,5 något suddigare.


Här har jag använt bländare 4 och fokuserat annorlunda, bilden får ett helt annat uttryck.


Första bilden omvandlad till sv/v, ytterliggare ett sätt att förändra. Det är bla.det här som är så spännande med fotografering tycker jag. Olika inställningar och fokusering som kan varieras och göra en bild till något helt annat än vad första blicken gav.


Några fler exempel på olika inställning och fokus.


Vid det här laget hade jag varit ute i ett par timmar och var stelfrusen om fingrarna, dags att gå hem och dricka kaffe, titta på bilderna i datorn och bli besviken på bildkvaliten från slussen..

/Nina

5 kommentarer:

  1. Det där hantverket har jag inte den minsta aning om. :-) Fast dina foton är ju fina, så kanske jag med tiden försöker förstå mig på det där!
    Jag har idag en vanlig digtalkamera, Panasonic DMC-LX2 och jag gör inte så mycket åt inställningarna. Är det sol ställer jag in den på sol och ser blir bilden ut att bli för mörk så ändrar jag på ljusinställningen. Sen finns möjligheter att ställa in färger också men då har ögonblicket redan försvunnit, så jag kör på mina generella inställningar och sen får det ifall det behövs bli korrigering med hjälp av datorn efteråt.
    Även här har jag ett enkelt och okomplicerat program för MacOS. GraphicConverter heter det. Såväl kamera som bildprogrammet kan mer än jag förstår eller orkar lära mig men bilderna duger åt mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan "krångla" till det hur mycket som helst eller så gör man det enkelt för sig, huvudsaken är att det är kul! Det är klart att kvaliteten på kameran påverkar bilden, men det är minst lika viktigt vem som står bakom kameran. Att kunna se vad som kan bli en bra bild är också en konst. Kameran är egentligen bara ett redskap som ska förmedla det man vill föreviga. Du tar fina bilder Börje och man behöver inte förstå allt här i världen:)

      Radera
  2. Jag märker av mina begränsningar ibland och det händer att jag vill ta en bild som åtminstone rent teoretiskt ska ligga inom kamerans möjligheter men den manuella fokuseringen på kameran är inte så lyckat utformad.
    Jag samlar till en bättre kamera. Drömverktyget just nu heter Panasonic DMC-GX1 men det lär hinna bli en generation till i den serien innan jag kan skaffa vad jag vill ha där. Det räcker ju inte bara med kamerahuset och standardobjektivet. Jag vill nog ha en optisk sökare och ett skapligt tele också. Får jag hop till det kan jag nog sitta nöjd länge.
    Fast vem vet, kanske behöver jag även en ny dator innan dess! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en Sony a330 som jag tycker funkar bra och som täcker mina behov, den har både optisk sökare och live view. Tycker att standardobjektivet räcker långt men har även ett 18-200 objektiv, nackdelen med det är vikten och skakoskärpan vid zoomning, skulle behöva ett stativ ibland men orka släpa på det..
      Kameratillverkarna spottar ur sig nya modeller hela tiden och det är klart att man blir sugen ibland men som det är just nu är jag nöjd med det jag har. Har man däremot som du "vuxit ur" verktyget ska man absolut fundera på att uppgradera sig för att kunna utvecklas, sen är det ju en plånboksfråga, men har du funderat på andrahandmarknaden? En del fotohandlare säljer också begagnat. Det som står på tur för mig är en ny dator, är sugen på en macpro laptop. Du som är macanvändare, är det värt pengarna? Vill ha en bra bildhantering och ska så småningom skaffa photoshop,har nu ett enklare program men vill kunna leka lite med bilderna. Åh alla dessa behov:)
      Ha en fin söndag Börje!

      Radera
  3. Med en bärbar vinner du många fördelar men det ingår en del nackdelar också. Det käller alla märken och operativsystem. Du vinner möjligheten att ha din dator till hands även då du är på resa. Nackdelen är att bildskärmen är mindre än dem man brukar ha till stationära datorer. Om du tänkt använda en bärbar till bildredigering främst, skulle jag nog rekommendera modeller med största möjliga skärm och helst köra dem via laddaren i väggen. Bildbehandlig drar ström.

    Det finns många likheter me även en del skillnader mellan Mac och PC. Det gäller främst hur tangentbordskommandona utförs och var du klickar för att stänga ett fönster. Alla vanliga program finns för såväl Mac som PC och om du så vill går det faktiskt att köra Windows även på en Mac. Folk som jobbar i en blandad miljö installerar bägge på sin dator.
    Apple-datorer brukar vara gediget gjorda. De ska hålla i många år helt enkelt. Bärbara slits hårdare än stationära. Det kräver ett stabilt chassi och noggrant utföra anslutningar mellan komponenterna. Även bildskärmen får mer stryk på en bärbar.
    Billiga datorer är billiga av något skäl. Någonstans har de snålat. Kanske inte bara med prestanda svaga komponenter utan även med hur allt fogats samman.
    Apple är dyra men de brukar hålla länge. Min Imac från 2006 är igång minst halva dygnet per dag och än är det inget som krånglar på den. Fast den börjar bli frånåkt nu. Utvecklingen lämnar den nu bakom sig men den knogar på ändå här hos mig.

    SvaraRadera