onsdag 28 mars 2012

uppryckning tack!

Nu var det ett tag sen jag var här inne och pysslade om bloggen. Har inte haft någon inspiration helt enkelt. Jag har däremot fotat en del och jag tror att jag helt sonika visar lite bilder på vad jag sett och gjort sen sist.


Förra helgen gjorde jag äntligen slag i saken och tog bilfärjan från Waxholm till Rindö och därifrån ytterliggare en färja till Värmdö. Varför? Jo därför att där i faggorna ligger Gustavsberg. Och vad finns i Gustavsberg?


Har så länge tänkt att dit måste jag åka men sen har det bara stannat i tanken. Men nu råkar det vara så att jag fyller år snart och när frågan om vad jag önskade mig kom sa jag: Någonting av Lisa Larsson! Och just där i Gustavsberg finns en tillverkning av hennes figurer. Jag tycker så mycket om hennes hantverk och har tänkt att om jag någon gång ska börja samla på något så ska det vara detta. Mormor hade flera figurer, minns dem från barndomen. De stod på en avlutad almogebyrå och där kom de att stå i årtionden. Så för mig är Lisa Larsson alltid förknippat med mormor.

Jag fick välja ut en figur där i Gustavsberg med löfte om att genast glömma bort vad jag valt. Och nu går jag som på nålar och väntar på födelsedagen för att se vad jag ska få :)

Sen har jag varit ute och rört på påkarna och inspekterat omgivningarna. Här kommer lite bilder på vad jag sett o fotat då.


Det finns en ridskola i relativ närhet till där jag bor men mina steg har inte gått åt det hållet på länge. Så den här dagen var det dags att gå på hästsafari tyckte jag. Den här brunten ignorerade mina lockrop och vände ändan till hela tiden. Fick nöja mig med en bild snett bakifrån till slut.


De här stod och sov såg det ut som men de vände åtminstone inte rumpan till. Det fanns en pålle till i hagen men den ville inte vara med på bild alls.


Jag paparazzade bakdelen på den i alla fall.


Det är vår nu och med mer vilja än förmåga försökte jag fota i fotknölsnivå vad som händer i naturen. Närgränsen på objektivet är som det är och kameran gjorde sitt bästa efter förutsättning. Ett macro-objektiv hade behövts för att få till det.


En ljusstrimma föll på det vissna ormbunksbladet, fint tyckte jag.

Nu har jag sparkat mig i ändan och är på gång igen vad gäller bloggandet.

/Nina

4 kommentarer:

  1. Det blev ju trots allt en kul bild av hästbaken och fin lyster i hårremmen hade kusen också! Jag håller med dig om ormbunksbladet! Det är ett läckert foto!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk vad bakar och detaljer i naturen kan göra för inspirationen!

      Radera
  2. Gillar ormbunksbilden. Gillar också layouten på bloggen. Snyggt med bakgrunden! Gränssnittet känns också fräschare än på Fotosidan.
    /Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Per! Det finns ett stort urval av bakgrunder och man kan fixa en hel del själv vad gäller utseendet. Kul att du också gillade mitt lilla blad!

      Radera