måndag 7 maj 2012

Näsudden

Följ med mig på en tidig tur i naturreservatet, klockan är 06 och solen skiner men det är fortfarande kyligt i luften. När jag åker genom tätorten ser jag några andra morgontidiga själar men här ute räknar jag med att få vara själv. Jag parkerar och går grusvägen fram, känner lugnet och friden, just nu i denna stund är hela världen vacker och skön att leva i.
Helt själv är jag inte, hör innan jag ser att fler är vakna i tidig morgonstund och en av dem är modig, välkomnar mig genom att kärvänligt be att bli klappad.


Säger hej då och går vidare in i reservatet. Stigen är kantad av slånbärssnår, slingrar sig fram i en svag uppförslöpa. Det planar ut och nedanför mig ligger Palme Stenar med Svinningeviken i fonden.




Jag går in i spiralen och klappar lite på stenarna, vandrar sen vidare i sakta mak.


Ljuset faller vackert i gläntan. De träd och grenar som fallit till marken får ligga där de föll, de ger bostad och näring och blir med tiden beklädda med mossa.


Solen silas genom tidig grönska och jag sätter mig en stund vid strandkanten.



Jag fortsätter stigen fram som nu går längs vattnet, viskar hej på dig du lilla rara när jag går förbi.


Närmar mig slutet på stigen och klockan är snart 08, dags att återvända till en annan del av verkligheten.


Säger tack till Näsudden och jag kommer gärna igen om jag får. Nästa gång är kanske Highland-kossorna där, dessa fridsamma och ståtliga djur som jag tycker så mycket om.

/Nina




4 kommentarer:

  1. Vilka härliga foton! Några med ro och vila i, andra med allvar och eftertanke i!
    Gillar mycket!

    SvaraRadera
  2. Jag vaknade vid 05 den där morgonen, det såg ut att bli en fin dag och jag gjorde slag i saken och gav mig iväg. Har tänkt flera gånger att ge mig ut och fota tidigt men brist på sol har satt p, ville fånga det fina ljuset. Blir nog en tur snart igen men då får jag nog masa mig upp ännu tidigare :) Näsudden är en fin plats och Palme stenar manar verkligen till eftertanke på många sätt.

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar plats! Aldrig hört talas om den. Men det verkar som det är en spännande plats att utforska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näsudden ligger vid Runö folkhögskola i Åkersberga, en halvö med slingrande stigar genom Kristenholmen och gästholmen. Väl värt ett besök jag lovar!

      Radera