torsdag 26 juli 2012

fortsättning på förra inlägget

En tur till stranden avbröt gårdagens inlägg, följde med en yngling i sina bästa år (2) och dennes mamma för en cykeltur till Badholmen. Hade en skön eftermiddag där med sand mellan tårna, fika och lek med sand o spade. Det blev inget dopp, alldeles för kallt i vattnet men stod i alla fall med vatten upp till vaderna, gott så! Att mina vattenlik-bleka ben fick sig en dos sol gjorde heller inte ont:)

Tillbaka till inlägget då, dottern och jag var alltså på Djurgården och hade just varit lite eljest, vi ratade Skansen denna allsångstisdag och fortsatte ut till lugnet på Waldemarsudde. Efter all trängsel var det skönt att vandra omkring där, en bris fläktade bort den värsta värmen och Stockholm visade upp sig fint därifrån.





Många statyer fanns det, jag ansträngde mig inte för att ta reda på vem som gjort dem eller vad de hette men stiliga var de och en del fungerade fint som törstsläckare..


..medan andra fick en att tänka till..


..och vissa förde tankarna till en sprinter som i en snar framtid kommer visa upp sig i London.


Info om man ids läsa..


.. och bild på det texten handlar om.


"Dä va allter e rediger ek dä" som min gamla mormor skulle sagt (nä det skulle hon inte) men bra stor var den.

Sedan tog vi spårvagnen tillbaka till city för vidare färd till södermalm. På kvällen tittade jag på allsången och kom fram till att jag inte ångrade beslutet att se det från soffan, att trängas med 26000 andra och sedan försöka ta sig hem i det kaoset.. nej tack!

/Nina

6 kommentarer:

  1. Den eller de som lurat av fattiga människors siste slantar genom att inbilla dem att det fanns bär till övermått i att plocka och tjäna pengar på i Sverige har inte större empatisk förmåga än en ordinär knarklangare eller pedofil!

    Allsång på Skansen kan jag gott avstå ifrån. Vi har något liknande här i Katrineholm. Det är Gabriel Fors som kör allsång på Djulö. Man njuter nog bäst av det med en kilometer mark mellan sig och scenen. Det hörs i alla fall tillräckligt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här typen av människohandel har ju pågått i flera år, om jag inte minns fel var det thailändare som som råkade illa ut i fjol. För djävligt är vad det är och kan inte förstå att det kan få fortgå, man kan ju räkna ut med arslet att så länge detta är möjligt kommer folk utan samvete dra vinning av det.

      Allsången och min stämma har det gemensamt, göres sig bäst på håll :)

      Radera
  2. Jahaja, ovanstående kommentar skulle ha varit till nedanstående inlägg. * suckar *

    Nåja, det finns en del kulturarv som staten förvaltar. Undrar hur länge man kommer att fortsätta med det. Det skulle nämligen inte förvåna mig om regeringen såg till att dessa världsarv såldes ut till högst betalande för att få in pengar så de kan sänka skatterna. Det finns ingen politiker som jag tror gott om när det gäller förmågan att hitta sätt att gynna ”de sina”. För övrigt hade jag på 60-talet planer på att med tiden bli statsminister. Men jag blev mer vuxen än så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D

      Om utförsäljning och privatisering tycker jag inte, kan inte komma på något som blivit så mycket bättre att det gynnat den lilla människan, skulle inte heller förvåna mig om våra kulturarv snart behängs med div. sponsorskyltar, får hoppas att det blir klokare folk i ledning snart.

      Radera
  3. fina bilder mamma! :)

    SvaraRadera