måndag 2 april 2012

hur enkelt som helst..

Köpte ny dator i veckan och det blev en MacBook pro 15".  Försäljaren lugnade mig när jag sa att jag fasade för själva inkopplingen hemma eftersom det var så krångligt vid det förra datorinköpet. Och hon hade rätt, det var enkelt. Men det krånglade lik förbannat innan jag kom så långt. Routen ville inte vara med och leka så en ny behövde införskaffas men vid det laget hade klockan gått över stängningsdags. Router köptes dagen därpå men då visade det sig att det inte gick att skruva upp den på väggen, har nätanslutningen uppe vid taket i hallen och dottern kände inte för att stå och hålla den i brösthöjd resten av kvällen. Efter lite huvudbry kom jag på att den temporärt kunde stå i badrummet som ligger intill, där har jag en hylla och dit räckte sladdarna. Och äntligen gick det att koppla upp sig. Nästa dag började jakten på något som kunde hålla router uppe i takhöjd. Det här blev lösningen.


Säkert en typisk kvinnlig lösning.

Milt uttryckt kan man säga att jag vid ett flertal tillfällen under denna process undrade varför ingenting kan vara enkelt. Och vad pysslade man med innan dagens teknik gjorde sitt intåg, hur fick man dagarna att gå innan datorernas era? Satt man och rullade tummarna i ett överflöd av tid? Nu är jag så pass gammal att jag har upplevt ett liv utan datorer och mobiler. Och hur man sa att allt skulle bli enklare, ett papperslöst samhälle osv och hur mycket TID som skulle sparas, jo morsning korsning. Det är sådant man funderar på när man står på en stol och glor upp i ett hörn av hallen. Det var kanske tråkigare förr men det var fan så mycket enklare.

Som kontrast till gnället lägger jag upp en bild på hur rart jag har det nu när allt funkar.


Här i mitt hörn av världen sitter jag och har det bra:)

För övrigt funkar Mac alldeles utmärkt men man kan tycka att det borde följa med en liten människa i en separat låda som hjälp vid problem. Men slutet gott och bra kvinna reder sig själv!

/Nina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar