fredag 15 juni 2012

det bidde en kärleksförklaring


Första sommarlovsdagen idag och min semester kryper närmare. Har en tanke om vad vi ska göra men inget är planerat. Ska i alla fall stanna i Sverige. Förr var jag mer på hugget att åka utrikes men med åren tycker jag att det är enkelt och bekvämt att stanna i landet, finns ju även väldigt mycket att se här som man inte sett än. Och knappt något slår ju sommaren på hemmaplan. Dåligt väder skiter jag i bara det inte ösregnar 4 veckor i streck. Jag trivs bäst när temperaturen ligger runt tjugan och det behöver inte vara soligt hela tiden.


Att vara i närheten av vatten är däremot ett måste. Om jag inte får gå barfota på en strand någon gång under sommaren så..ja är det inte någon sommar. En sommarkväll vid en svensk sjö.. det är svårslaget.


Utomlands kan man åka resten av året. Fast jag känner mig inte sugen på det heller. Jag har farit runt en hel del i Europa, tågluff och båtluff i diverse länder som ung och sen ett antal charterresor på senare år och det ångrar jag inte men jag känner mig rätt mätt på dylikt. För att inte tala om resan till Thailand. Själva vistelsen där var fin men det är transporten dit och hem igen som jag inte skulle vilja göra om.


Jag vill göra stopp när och där jag vill.


Jag behöver inte åka utrikes för att undra vad som finns runt nästa krök, det finns många krökar här i Sverige att utforska :)


Jag visste inte riktigt vad det här inlägget skulle handla om när jag började skriva det men nu vet jag :) En hyllning till mitt land och allt det vackra som finns däri!

Och när jag ändå känner mig såhär patriotisk kan jag väl få uppmana att hålla alla tummar för att det går vägen i kvällens fotbollsmatch.. HEJA SVERIGE!!

/Nina

4 kommentarer:

  1. Jag höll inga tummar måste jag erkänna. Jag hade annat för mig och det kommer att fortsätta idag
    Sverige är ett vackert land och jag håller med dig om en fin sommarkväll vid en sjö. Det är rena kraftfodret för själen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den matchen vill man glömma så fort som möjligt.
      Vi bor i ett fantastiskt land och det är bra att bli påmind om det då och då, är lätt att bli hemmablind. Förstår allt mindre vitsen med att ge sig i väg flera hundra mil för att vila upp sig, blir trött bara jag tänker på det..

      Radera
  2. Härliga idylliska bilder...Sverige är fantastiskt.
    Men jag måste erkänna...jag börjar att morra på klimatet. Köpte mig skidor till vintern...ingen snö.! Satte upp poolen...Ok, den kan vara bra att samla regnvatten i.

    Vh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men dåså, du har alla förutsättningar för att börja åka vattenskidor! Hoppas bara att du har en stor pool..
      Jag trivs bäst när det är lite svalare men det är klart, en o annan solglimt gör ju inte ont. Men hav förtröstan, det är mycket kvar av sommaren än:)

      Radera