tisdag 5 juni 2012

nu blir jag sådär intim igen

Igår blev jag så sugen att fota nära. Och när himlen utlovade en paus i allt regnande så hastade jag mig ut, dock utrustad med regntåliga kläder och ett paraflax i väskan som en extra förstärkning. Däri låg även kamera med lilla gluggen samt mina close up-linser. Min drömbild för dagen var att hitta växtlighet med regndroppar, men vad småttigt som helst skulle annars duga också. Jag promenerade till Ekbacken, där finns mycket natur och relativ ensamhet, något jag uppskattar för det mesta och speciellt mycket vid intimfotografering. När man ska fota närgånget gäller det att ta små steg, stanna, böja sig ner, spana med kisande ögon och ofta finns det något litet där i fotknölsnivå som man annars skulle missat. För en oinvigd ser det inte normalt ut, inte för att jag bryr mig så mycket om hur jag uppfattas nu för tiden men ändå.

Kan säga på en gång att jag inte är så bra på arter och sorter därute i det gröna, kanske kan jag få hjälp av någon kunnig människa (hej Börje:)) som kan berätta vad jag fotat.


Pippi må ha sitt sockerdrickaträd men jag har minsann ett eget pannkaksträd! Det ni!!


Och fint upplagda är de också, kunde inte gjort det bättre själv!

Nu var det dags att skruva på förstoringslinserna, jag stod rent bokstavligt i spenaten.


Det här är väl midsommarblomster.. med en liten inneboende.


Gillar hur bakgrunden suddas ut, bokeh kallas det för i fotokretsar.


Borde vara en släkting till nyckelpigan..kusin kanske.


Älskade..hatade..jag tycker de är fina jag. Men så har jag ingen gräsmatta heller.


Den här landade på mitt ben och viftade glatt med antennerna. Näst intill perfekt skärpa, se randen som går som ett streck på brallan.


Den här bilden blev däremot inte lika bra, vinden hade en förmåga att ta i just när jag skulle knäppa av men den får gå med ändå. Även i naturen finns det marodörer, det här är nog någon typ av kvalster.


Sen hamnade jag mitt i ett drama!
- Men hallå! Vart ska du!? Var det något jag sade? Måste du hasta iväg så där??

Åh, alla dessa frågor utan ett svar..


- Men skitit då! Jag är inte den som trugar!


- Men du, snälla, kan vi inte åtminstone prata om det..jag viker och böjer mig i allt bara du inte löper iväg så där igen..

Vet inte hur det slutade, hade inte riktigt tid att stå där och låta håret växa. Molnen började torna upp sig igen och jag hade en bit kvar innan jag var hemma.


Det här är troligtvis någon typ av fibbla.. eller inte ;)


Mm..doftar sommar..


..och äntligen med regndroppar!

Jag hann hem utan att behöva använda paraplyet men det var med nöd o näppe.

/Nina

6 kommentarer:

  1. Du tänkte sätta mig på prov ser jag! Jag antar utmaningen men vet att jag inte klarar allt.

    Först vill jag säga att du har gjort ett snyggt jobb med kameran! Jag gillar bilderna!

    Så var det det där med pannkakseken. Det går att äta den gula svampen men man bör ta dem medan de är unga. Svampen är en svavelticka. Kokas av väl först om du ska anrätta den.

    Den prickiga skalbaggen vet jag inte om den ska kallas fjortonprickig eller fjortonfläckig nyckelpiga eller något annat. Snygg var den.

    Den på ditt ben tror jag är en plisterbladbagge.

    Och helt klart är det dags att komma med såplösningen och duscha på spinnkvalstren!

    Trädgårdssnäckornas kurtis är ju skoj för alla utom möjligen dem med trädgård och jordgubbsodling.

    Den gula blomman kan vara kornfibbla eller som den också kallas svinrot eftersom rötterna älskas av grisar.

    Resten kunde du ju så de dem vågar jag inte gissa på. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De lätta kunde jag men det var värre med de svåra.. Haha fibbla var en ren gissning :) Jag har sagt det förr och jag säger det igen, du ÄR klok som en bok! Och tack för berömmet!

      Radera
    2. Jag använder böcker om jag inte vet och hittar jag inte svaret där söker jat på internet och hittar jag inte svaret ändå frågar jag jourhavande biolog på Naturhistoriska. Det brukar hjälpa men ibland tycker de att jag överutnyttjar dem! .-)

      Radera
    3. Det är ju just så man blir klok som en bok, faktaletning och att inte ge sig när man stöter på patrull. Och så ett stort intresse i botten så klart. Men det är inte bara i naturlära jag menar, tycker du verkar klok i största allmänhet:)

      Radera
    4. DEt vore illa ifall jag inte hunnit lära mig något om livet, jag är ju dock en pensionerad gubbe sen något år!
      :-)

      Radera
    5. Klokhet är en underskattad egenskap i dessa tider där yta och status premieras. Visst spelar erfarenhet och ålder in men det hjälper inte alltid, en del kan leva ett helt liv som okloka ändå. Så du får allt leva med epitetet Klok Som En Bok från min sida :)

      Radera